Koszty związane z zatrudnieniem są różnorodne. Wielu menedżerów ds. rekrutacji polega na kosztach rekrutacji zewnętrznych jako kluczowych, pomijając kilka innych ważnych kosztów.
Koszty można podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne.
1. Wewnętrzne koszty rekrutacji:
Wynagrodzenia rekruterów wewnętrznych
Premie dla rekruterów – w zależności od konfiguracji premii/prowizji
Opłaty za polecenia – jeśli posiadasz program poleceń pracowniczych, pamiętaj o uwzględnieniu również tych kosztów
2. Koszty rekrutacji zewnętrznej:
– Opłaty za reklamę – niezależnie od tego, czy chodzi o ogłoszenia na portalach pracy, czy w mediach społecznościowych
– Opłaty agencyjne – jeśli korzystasz z usług agencji w celu wsparcia procesu pozyskiwania pracowników, te koszty mają kluczowe znaczenie
– Licencje na oprogramowanie – jeśli korzystasz z oprogramowania do zarządzania procesem rekrutacji, koszty te muszą zostać uwzględnione
– Koszty dodatkowe, np. PR i eventy – jeśli część strategii rekrutacyjnej koncentruje się na pozyskiwaniu kandydatów podczas wydarzeń, należy uwzględnić te koszty, np. targi pracy, konferencje branżowe itp.
– Wydatki kandydatów – jeśli oczekujesz, że kandydaci będą podróżować na duże odległości, aby wziąć udział w rozmowach kwalifikacyjnych, zastanów się, w jaki sposób zwrócisz im poniesione koszty.
Prognoza przyszłych zatrudnień:
Jeśli chcesz obliczyć koszt jednego zatrudnienia w dłuższym okresie, musisz najpierw zapoznać się z profilem zasobów swojej firmy. Rozmawiając z kierownictwem wyższego szczebla, kierownikami działów i menedżerami ds. rekrutacji, można uzyskać dobre wyobrażenie nie tylko o aktualnej liczbie osób w firmie, ale także o planach dotyczących przyszłości.
Monitorowanie:
Zalecamy śledzenie kosztów rekrutacji w czasie, aby pomóc dostrzec trendy, zidentyfikować marnotrawstwo i usprawnić proces.
Inne czynniki, które mają znaczenie w procesie kalkulacji:
Branża, wielkość firmy, lokalizacja, różnorodność stanowisk
Koszt utraconych możliwości związanych z niededykowanymi zespołami:
Zwłaszcza w mniejszych firmach możesz nie mieć dedykowanej osoby (lub zespołu osób) do zarządzania procesem rekrutacji. Z tego powodu inny członek firmy, być może nawet dyrektor zarządzający, podejmie się znalezienia kolejnego pracownika.
Jakość kontra koszt:
Dostajesz to, za co płacisz. Odwieczne powiedzenie, które jest tak samo prawdziwe w rekrutacji, jak w każdej innej części biznesu. Wielu liderów rekrutacji koncentruje się na obniżaniu kosztów rekrutacji, mając nadzieję, że mogą zrobić więcej za mniej. I chociaż rekruterzy mogą nadal zatrudniać nowych pracowników, często menedżerowie ds. rekrutacji cierpią z powodu braku jakości poszukiwanych kompetencji u kandydatów.
Ostatecznie, w pozyskiwaniu talentów chodzi o to, by do firmy trafiali wspaniali ludzie, którzy posiadają umiejętności potrzebne do pełnienia danej roli, ale także są zgodni z kulturą i wartościami organizacji.